Get Adobe Flash player

Oriental-Belly Dance

Ο χορός οριεντάλ (η χορός της κοιλιάς, όπως είναι ως επι το πλείστον γνωστός στον δυτικό κόσμο) είναι ο κατ' εξοχήν χορός της ανατολής. Η ιστορία του χάνεται στα βάθη των αιώνων. Σύμφωνα με διάφορες θεωρίες προέρχεται από τις τελετουργίες γονιμότητας της κεντρικής Αφρικής ή από τις τελετουργίες προς τιμήν των Θεών της γονιμότητας (όπως η Αστάρτη, η Αφροδίτη κλπ) της μέσης Ανατολής και της Μεσογείου. Στη σημερινή του μορφή είναι κυρίως διαδεδομένος στον αραβικό χώρο, καθώς και στην Τουρκία, Ελλάδα, Βαλκάνια, Περσία και σε ορισμένες περιοχές της Ινδίας. Παρότι φαινομενικά ο χορός της κοιλιάς είναι αρκετά ελεύθερος, στην πραγματικότητα διέπεται από αυστηρούς κανόνες, και ειναι εκτελεστικά ιδιαίτερα δύσκολος. Υπάρχουν πολλά είδη χορού της κοιλιάς, ανάλογα με τη μουσική, την προέλευση και το επιθυμητό αισθητικό αποτέλεσμα.

Αίγυπτος

Στην Αίγυπτο συναντάμε την μεγαλύτερη ποικιλία διαφορετικών χορών που χωρούν κάτω από την ομπρέλα 'οριεντάλ, από τα παραδοσιακά είδη έως τη σύγχρονη μορφή του χορού της κοιλιάς. Χαρακτηριστική είναι η κατά κόρον κατακερμάτιση (διαχωρισμός) του σώματος. Από το Raks el Baladi, Raks el Asaya, Raks el Semandan έως τις πιο σύγχρονες μορφές η χάρη στην κίνηση είναι πάντα παρούσα. Βασικές κατηγορίες Αιγυπτιακού χορού Raqsharqi μεταφράζεται ως "Ο χορός της Ανατολής" ή "Oriental". Τεχνικά μόνο οι Αιγυπτιακοί χοροί ονομάζονται έτσι. Ο χορός είναι προ-ισλαμικός και είναι μια παράδοση η οποία εξελίσεται μέσα στους αιώνες. Κάποιοι πιστεύουν ότι ξεκίνησε από την λατρεία της Θεάς Ίσιδας. Στην σημερινή του μορφή ωστόσο το Raqs Sharqi περιέχει και πολλά στοιχεία από δυτικούς χορούς, όπως μπαλλέτο (κλασσικό και μοντέρνο) και λατινοαμερικάνικους χορούς. Σε αυτή τη μορφή εξελίχθηκε κυρίως στα μεγάλα νάιτ κλάμπ του Κάιρο απο τη δεκαετία του τριάντα και μετά (και εξακολουθεί να εξελίσσεται μέχρι σήμερα)Αυτοσχεδιασμοί χρησιμοποιούνται σε μεγάλη συχνότητα, και είναι εκπληκτικά όμορφο να δεί κάποιος "κόντρα" χορεύτριας με μουσικό που παίζει τουμπερλέκι. Το χαρακτηριστικό γνώρισμα του Raqs Sharqi είναι η απόλυτη αρμονία της κίνησης με την μουσική. Η μουσική είναι περίπλοκη, οι ρυθμοί αλλάζουν συνεχώς και η χορεύτρια εκφράζει απόλυτα τη μουσική με τις κινήσεις της. Η κυρίως τέχνη στο αιγυπτιακό στύλ, είναι το να μπορεί η χορεύτρια να κάνει ορατή τη μουσική με το σωμα σας. Sha'abiyya ο παραδοσιακός χορός των Φελλάχων (κάτοικοι της επαρχίας), συχνά ως γιορτή στην διάρκεια γάμων. Διαφορετικές κοινότητες χρησιμοποιούν διαφορετικά βήματα, αλλά υπάρχουν κάποια συγκεκριμένα στυλ όπως το Saaidi από την Ανω Αίγυπτο. Οι μουσικοί του Νείλου παραδοσιακή μουσική με όργανα όπως, mizmar, tabla, arghul και rababa. Το στυλ του χορού είναι χαλαρό με πολλά "τρέμουλα" (γνωστά ως shimmies). Το Ghawazee είναι πιο δυναμικό με γρήγορες στροφές και πιο αρσενικό αίσθημα. Η μουσική Saiidi επίσης χορεύεται από άντρες με ραβδιά. Baladi ή Beledi θα μπορούσαμε να πούμε από την χώρα, είναι ένα αστικοποιημένο στυλ χορού που αναπτύχθηκε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα στο Κάιρο, από τους εγχώριους μετανάστες. Η μουσική έγινε πιο εκλεπτυσμένη και όργανα όπως το ακορντεόν προστέθηκαν. Το Baladi θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η εξέλιξη των χορών της ενδοχώρας της Αιγύπτου. Περισσότερες κινήσεις, εντυπωσιακότερα κουστούμια και ποικιλία στα βήματα. Υπάρχει ένας "δρόμος" στην μουσική. Το "Achra Baladi" είναι μια παραδοσιακή μορφή της μουσικής όπου μουσικοί παίζουν live. Ξεκινάει με εισαγωγή, ταξίμι, awaadi (τουμπερλέκι, όργανα και χορεύτρια μαζί) και το tet όταν η ταχύτητα των τουμπερλεκίων πλησιάζει στο τέλος του κομματιού.

Τουρκία

Η Τουρκική μορφή του χορού της κοιλιάς χαρακτηρίζεται από μεγαλύτερη κίνηση μέσα στον χώρο, χαμήλωμα στο πάτωμα, με εντυπωσιακές φιγούρες έως παραδοσιακές μορφές κοντά στον ελληνικό καρτσιλαμά και τον χορό γάμου με τα κουτάλια και μέσα στο ταψί. Μπορούμε να δούμε από πολύ αργές κινήσεις και ρυθμούς έως πολύ γρήγορους στροβιλισμούς. Σε γενικές γραμμές όμως περιέχει ο τούρκικος χορός της κοιλιάς πολύ λιγότερες κινήσεις απο τον αιγυπτιακό καθώς και η μουσική, με την οποία χορεύται, είναι πολύ πιο απλή στη δομή της απο την αραβική μουσική του αντίστοιχου αιγυπτιακού στύλ.

Λίβανος

Η χάρη και η θηλυκότητα σε όλο της το μεγαλείο. Η μελωδία ανταμώνει την κίνηση και το θέαμα είναι εκπληκτικό και ρέει. Παραδοσιακοί ρυθμοί και μορφές χορού δίνουν την διαφορετικότητα όπως το Debke. Το λιβανέζικο στύλ μοιάζει πολύ με το αιγυπτιακό, αλλά είναι περισσότερο δυναμικό και οι χορεύτριες κινούνται περισσότερο στον χώρο.

Σαουδική Αραβία, Κουβέιτ, Υεμένη (Περσικός Κόλπος)

Khaleegi είναι είδος χορού από τον ευρύτερο χώρο του Περσικού Κόλπου. Μια μακριά χρυσοποίκιλτη "ρόμπα" είναι το κοστούμι. Μικρά βήματα, μικρές κινήσεις των χεριών, στο πλάι και μπροστά στο στήθος, αλλά βασικά η κίνηση των μαλλιών είναι αυτή που δημιουργεί την μαγική εικόνα. Το Bandari είναι αρκετά κοντά με το Khaleegi, αλλά πιο συντηριτικό στο ντύσιμο. Οι γυναίκες φοράνε φερεντζέ με φιλτραρισμένο ύφασμα μπροστά. Ο χορός είναι ενεργητικός και δυνατός.

Ιράν (Περσία)

Μπορεί να είναι ενεργητικός χορός όπως και πιο λυρικός και όμορφος. Τα μάτια είναι πολύ σημαντικά, οι γοφοί χρησιμοποιούνται πολύ λιγότερο από ότι τα χέρια και ο κορμός. Στροφές χρησιμοποιούνται αρκετά όπως και χορός στο πάτωμα.

Μαρόκο

Φολκορικό είδος χορού με κινήσεις που αναπαριστούν καθημερινές δραστηριότητες, όπως τίναγμα χαλιών, φυτεύοντας σπόρους και χαϊδεύοντας τον ήλιο. Πολλά βήματα των Αιγυπτιακών χορών χρησιμοποιούνται από τους μαροκινούς. Το Schikhatt αρχικά χορευόταν σαν χορός πριν τον γάμο. Η Guedra είναι trance πνευματικός χορός που εκτελείται από γυναίκα καθησμένη στα γόνατά της. Χρησιμοποιεί συγκεκριμένες κινήσεις με τα χέρια για να δώσει ευχές. Ξεκινάει να χορεύει όρθια, πέφτει στα γόνατα και μπορεί να συνεχιστεί για ώρες.

Αλγερία

Περιλαμβάνει κινήσεις που συναντάμε και στους Αιγυπτιακούς χορούς όπως shimmies, κύκλους γοφών και πτώσεις γοφών. Υπάρχει ισχυρή επιροή από τους Ανδαλουσιάνικους χορούς (Φλαμένκο) οι οποίες φαίνονται στις κινήσεις των χεριών περισσότερο. Ο Αmel Tafsout είναι ένας αλγερινός χορευτής ο οποίος ειδικεύεται στο Maghreb χορό.

Τυνησία

Έχει την τάση να είναι πιο φοκλορικός με κινήσεις που δεν συναντούνται σε άλλες χώρες συχνά. Οι χορεύτριες μιμούνται κινήσεις της καθημερινότητας, φυτεύοντας, μαγειρεύοντας κ.λπ. Στροφές του γοφού μπροστά και πίσω είναι συχνές. Ο ρυθμός είναι συχνά δύσκολος για χορευτές που έχουν συνηθήσει στους αιγυπτιακούς ή τούρκικους ρυθμούς. Αξίζει όμως την προσπάθεια "αν" βρούμε κάποιον που πραγματικά το ξέρει να το μάθουμε. Πιθανότατα στην ίδια την Τυνησία.

Ελλάδα

Το γνωστό σε όλους μας "τσιφτετέλι", απομεινάρι της 400ετούς κατοχής του Ελληνικού χώρου από τους Τούρκους, που επανεισάχθηκε μαζί με τα γνωστά και ως "Σμυρνέικα Τραγούδια" μετά την καταστροφή της Σμύρνης, θα μπορούσε να θεωρηθεί η ελαφρά μορφή του χορού της κοιλιάς. Χαρακτηρίζεται από ελεύθερη μορφή κίνησης σύμφωνα με τον ρυθμό, χωρίς συγκεκριμένους κανόνες.

Λίγα λόγια για το Oriental-Belly Dance

Στις χώρες της Μ.Ανατολής, με την επικράτηση των θεοκρατικών καθεστώτων, ο χορός της κοιλιάς δεν χορεύεται δημόσια παρά μόνο σε οικογενειακές γιορτές και γάμους ή ανάμεσα σε γυναίκες.

Ουσιαστικά ο τόπος εξέλιξης και μελέτης του χορού αυτού έχει μετατοπιστεί κυρίως στην Αμερική, και λιγότερο στην Ευρώπη.

Στην Αμερική ειδικότερα έχει γεννηθεί το λεγόμενο tribal style, που είναι ένας συνδυασμός belly dance, flamenco, ινδικού και άλλων παραδοσιακών χορών της λεκάνης της Μεσογείου, Εγγύς, Μέσης και Απω Ανατολής.

Στην Ευρώπη κυριαρχεί ακόμα η οριενταλιστική θεώρηση του χορού, που παραπέμπει σε πίνακες του Ντελακρουά, που απεικονίζουν λάγνες οδαλίσκες σε χαρέμια, αποκρύπτοντας εντελώς την λαϊκή διάσταση του χορού αυτού.

Γιατί να ασχοληθεί κάποιος σήμερα με τον χορό της κοιλιάς ;

Γιατί οι μαλακές κυκλικές κινήσεις του χορού αυτού ταιριάζουν στο γυναικείο σώμα που από τη φύση του είναι πιο μαλακό και εύκαμπτο.

Γιατί είναι ένας χορός που δεν αποκλείει τα καθημερινά γυναικεία σώματα με τα παραπανίσια κιλά. Και δεν χρειάζεται να έχει κάποιος διαστάσεις ανορεξικού φωτομοντέλου για να τον χορέψει.

Γιατί αισθητικά είναι ένας πολύ όμορφος χορός.

Γιατί είναι μια πολύ ωραία ευκαιρία να μαζευτούν πολλές γυναίκες μαζί να χορέψουν να παίξουν ντέφια κύμβαλα και τουμπερλέκια, να εκφραστούν και να εκτονωθούν μέσα στην χαλαρή ατμόσφαιρα της ομάδας, να γυμναστούν και να μάθουν έναν από τους αρχαιότερους χορούς.Ο χορός γενικότερα είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα ενασχόληση που συνδυάζει την εκγύμναση του σώματος, αλλά και του πνεύματος. Στην αρχαία Ελλάδα δεν νοείτο εκπαίδευση χωρίς την εκμάθηση χορού.

O Χορός της κοιλιάς είναι μια άσκηση κατάλληλη για όλες τις ηλικίες, και είναι μια καλή άσκηση για την πρόληψη της οστεοπόρωσης σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Πολλές από τις κινήσεις περιλαμβάνουν απομονώσεις, η οποία βελτιώνει την ευελιξία του κορμού.Οι κινήσεις του χορού της κοιλιάς είναι επωφελής για την σπονδυλική στήλη, όπως και ο πλήρης κυματισμός του σώματος μετακινεί και να ενισχύσει το σύνολο της στήλης  του νωτιαίου μυελού και τους κοιλιακούς μυς με ήπιο τρόπο. Χορεύοντας με το πέπλο μπορεί να βοηθήσει στην οικοδόμηση  και ενδυνάμωση στο επάνω μέρος του σώματος, τα χέρια και τους ώμους. Παίζοντας το zills τα δάχτυλα να εργάζονται ανεξάρτητα και να χτίζει τη δύναμη. Τα πόδια και οι μυς της πλάτης ενισχύονται από τις κινήσεις του ισχίου.

Κινήσεις και τεχνική Οι περισσότερες από τις κινήσεις στο χορό της κοιλιάς περιλαμβάνει την απομόνωση διάφορα μέρη του σώματος (ισχία, ώμοι, στήθος, στομάχι κλπ), τα οποία είναι παρόμοια με την απομονώσεις που χρησιμοποιούνται στο μπαλέτο τζαζ, αλλά συχνά οδηγείται με διαφορετικό τρόπο. Σε μεγάλο μέρος του Bellydance υπάρχει μια εστίαση επάνω και στους μυς εσωτερικά του σώματος που παράγουν την κίνηση και όχι στους εξωτερικους  μυς του σώματος.Στο Bellydance της Αιγύπτου και του Λιβάνου  ειδικότερα τονίζουν την ανάγκη για movemements να προέρχονται από τους μυς της πλάτης. Η σωστή στάση του σώματος είναι εξίσου σημαντική στο Bellydance όπως και σε άλλους χορούσ. Στις περισσότερες μορφές χορού της κοιλιάς, η εστίαση είναι στο ισχίο και πυελική περιοχή.

Σημαντικές κινήσεις είναι:  Shiver ή Shimmy- μια απαστράπτουσα δόνηση των γοφών. Αυτή η δόνηση είναι συνήθως σε επίπεδα πάνω σε άλλες κινήσεις για να δημιουργήσετε το βάθος στην απόδοση. Μπορεί να δημιουργηθεί με την κίνηση των γονάτων το ενα μετά το άλλο με μεγάλη ταχύτητα, αν και ορισμένοι χορευτές χρησιμοποιούν συσπάσεις από τους γλουτούς ή τους μηρούς αντ 'αυτού. Είναι επίσης δυνατό να πραγματοποιηθεί αυτό που χρησιμοποιούν οι μύες του κάτω μέρος της πλάτης. Οι δύο όροι μπορεί να παραπέμψει την εκτέλεση αυτού του κινούνται σε διαφορετικές κατευθύνσεις, όπως είναι δυνατό να δημιουργήσει αυτή τη δόνηση κινούνται οι γοφοί εναλλάξ πάνω και κάτω, δεξιά-πλάι, ή προς τα εμπρός και την πίσω κίνηση αιωρούνται. Η ίδια κίνηση μπορεί να πραγματοποιηθεί χρησιμοποιώντας τους ώμους και μερικές φορές ονομάζεται ώμο Shimmy.

Hip hits - Μια κοφτή κίνηση των γοφών έξω από το σώμα. Αυτό μπορεί επίσης να πραγματοποιηθεί με άλλα μέρη του σώματος, όπως στους ώμους ή το στήθος. Η κίνηση αυτή επιτυγχάνεται συνήθως με την απομόνωση της περιοχής του ισχίου και της ανάθεσης της glute μυς να κινηθούν από τους γοφούς προς τα πάνω ή προς τα κάτω. Το βάρος του χορευτή μπορεί είτε να είναι κατανεμημένο σε στα δύο πόδια ή στο ένα πόδι με τα δάχτυλα του άλλου ποδιού .

Untulations - Fluid κινήσεις των γοφών ή του θώρακα σε μια κυκλική ή εκ περιτροπής . Υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία από κινήσεις αυτού του είδους, εκ των οποίων τα πιο γνωστά είναι μάλλον την εκ περιτροπής κινήσεις του θώρακα προς τα εμπρός, επάνω, πίσω και κάτω για να δημιουργήσει την εντύπωση της ιππασίας μια καμήλα. Διαφορετικά στυλ ενσωματώνουν επίσης κλωτσιές και τις κινήσεις του βραχίονα, ως αναπόσπαστο μέρος του στυλ.